Cuera | Et sports- og apparel brand dedikeret til Padel

0
321

Indlægget er blevet opdateret d. 31/10/2022

Et nyt dansk padel apparel brand er landet – Cuera!
Hos Padelfreak har vi været i snak med holdet bag Cuera, og du kan i denne artikel læse meget mere om det nye brand.

Om Cuera

Cuera® er et sports- og livsstilsbrand med rødder i den voksende padelkultur. Med en
portefølje af moderne beklædning og accessories, til både på- og uden for padelbanen, tilstræbes der at bringe en moderne etos til sporten og livsstilen omkring padel. Ved at finde balancen mellem holdbarhed og æstetik med inspiration fra sportens athleisure-kultur, tager Cueras designteam både højde for komfort og ydeevne i udviklingen af produkterne.

Opkaldt efter grundlæggeren af padel, Enrique Corcuera, er Ulriks og Tabithas ambition at opnå to ting: at fremhæve den arv, padelspillet har fra sin grundlæggelse i 1969 – og ligeledes tilbyde et gennemtænkt uniform-design som tennis, golf og andre sportsgrene har. Alle varer er produceret i Europa med de største leverandører inden for sport-tekstil for at sikre den bedste kvalitet for padelspillere og det mindste mulige klimaaftryk – et fokus som Cuera vægter højt gennem hele kollektionen.

Den første kollektion kan købes eksklusivt på www.cuera.co fra den 1. november.

Hvem er på team Cuera?

Holdet bag Cuera består af en række profiler fra tech-, marketing- og livsstilsbranchen. I spidsen for brandet finder man Ulrik Leth, Tabitha Guldbrandt Enevoldsen og Rickey Lindberg. Ulrik og Tabitha kommer med mange års erfaring indenfor mode og produktudvikling, og så er der Rickey, der med sine mere end 20 års erfaring indenfor branding, konceptudvikling og kommunikation, sikrer den røde tråd samt rette æstetik i alle aspekter af Cueras univers. Cuera har derudover en bestyrelse bestående af stærke profiler inden for tech, iværksætteri og økonomi, som giver Cuera mulighederne for at blive et af de førende padelmærker internationalt.

I 2020 begyndte de første tanker, vedr. at skabe et padel apparel brand, at spire, men det var først i 2021, vi fik samlet et team med de rigtige profiler og derefter udarbejdet en strategi for Cuera.
Ulrik Leth

Ideen til Cuera udspringer af en klassisk problemstilling, som rigtig mange iværksættere sikkert kan relatere til. Vi manglede et pejlemærke eller en padeluniform, som vi kunne identificerer os med, når vi skulle spille padel. Vi har alle dyrket masser af sport, inden vi blev forelsket i padel. Disse sportsgrene har en kultur, nogle uskrevne regler eller en dresscode om man vil, samt der findes nogle brands, som er en del af arven. Vi husker vel alle de ikoniske Hummel fodboldtrøjer fra EM i 1992, eller de Italienske Azzuri trøjer fra Kappa i 00’erne. Det er også svært at komme udenom Nike Court og André Agassi i 90’erne, der provokerede og inspirerede en ellers konservativ tennissport. Det sidste eksempel vi vil nævne, er Mario Cipollini, den italienske super springer, som gik lige så meget op i sit look som sin sport. Det er profiler eller hold som disse, der er med til at give sporten kulør, kultur og identitet, det vil vi gerne hjælpe med at skabe via Cuera.

Padel apparel scenen i dag

Vi synes moden er på vej i den rigtige retning, men vi savner noget diversitet. Der er rigtig meget klassisk ketchersports beklædning, men vi vil ikke kalde det mode. Vi ser en kæmpe udvikling indenfor udstyr som bat, bolde, sko og accessories, men tøjet er i vores optik meget overset eller blot undervurderet. Det gør selvfølgelig lidt ondt i hjertet, når man hele sin karriere har beskæftiget sig med mode- og livsstilsprodukter.

Hos Cuera er vi meget inspireret af de tendenser som cykling, yoga og løbesporten har været igennem de sidste 5-10 år, specielt under coronaen blev der sat skub i sport og udeliv, som en vigtig del af manges menneskers identitet – en identitet som brands ofte kan være med til at understrege eller hjælpe på vej.


3 ord der beskriver Cuera

INSPIRERENDE

TONEANGIVENDE

INKLUDERENDE


Hvad gør Cuera bedre end andre padel brands?

Vi kommer fra en branche (klassisk mode og tekstil), hvor der er rigtig mange brands i det samme segment. Når vi ser på padel og de aktører, der findes lige nu, så er der alt for få. Det siger vi ud fra devisen, at konkurrence er sundt og holder en skarp. Men det er også sagt i forbindelse med, at der er alt for få dedikerede padelbrands. De største og bedste brands er primært forbundet til noget andet end padel. Deres fokus ligger på f.eks. tennis, fodbold eller noget helt tredje. Det mener vi, er en skam, da padel fortjener at blive separeret endnu mere – og i højere grad få sit eget univers.

Inspirationen kommer fra andre sportsgrene, det sydeuropæiske og latinamerikanske islæt sporten har og de mekanismer som findes i klassisk mode. Vi tror på, at kombinationen af de 3 ting giver det bedste resultat for at skabe et inspirerende udtryk
Ulrik Leth

Cuera værdier og fokusområder

Vi har valgt, at vi aldrig går på kompromis med vores værdier. Det vil sige, vi handler så lokalt som muligt, f.eks bliver alt vores padel tøj produceret i Portugal, samt alle metervarer er recycled og certificerede. Vi benytter ligeledes kun sports metervarer, som er nøje håndplukket fra de bedste producenter i Italien, Spanien og Portugal.

Ift. komfort har vi taget nogle komplicerede valg. Fx er der ingen labels, som kradser i vores padel tøj. De mærker som normalt findes i tøj, kan både ødelægge og irritere nakken, derfor er vores printet på. Derudover sikrer vi premium komfort ved kombinationen af elastane og recycled polyester i alle produkter.

Når vi ser på trends og udvikling, så forsøger vi at tænke alle kommende produkter ind i det nuværende sortiment. Vi arbejder med drops og ikke kollektioner, så man skal ikke være bange for at blive outdated næste sæson. Vi udvikler tilføjelser, der giver værdi og mening for vores kunder.

Vi skal være internationale både online og offline via egne butikker i udvalgte storbyer. Derudover skal vi være sportens foretrukne padel apparel brand både på elite- og amatørniveau.
Ulrik Leth

Fremtiden for Cuera

Vi har naturligvis en række KPi’s, som vi forventer at opnå. De er meget datadrevet og vigtige ift. at styre vores forretning på en rentabel måde. Men det vigtigste mål er at etablere os korrekt. Det vil sige, at vi kan blive nødsaget til at takke nej til samarbejdspartnere, for at sikre vi ikke går på kompromis med vores brand og vores brandværdi. Vi ønsker ikke at være på udsalg eller bidrage til den negative udvikling vi ser, hvor der bliver drevet forretning udelukkende for at erobre markedsandele med pris som det stærkeste våben. Hos Cuera skal kunderne føle sig trygge, når de handler. Det er blandt andet derfor, vi starter med at tilbyde vores sortiment udelukkende på egne kanaler. Cuera skal være relevant – også på den lange bane, og derfor kan vi ikke sige ja til alle de henvendelser, som kommer. Men konkret i 2023 er vores målsætning at sikre gode oplevelser – på og udenfor banen, samt drive en sund online forretning og teste vores kommende fysiske butikskoncept af. Flere af tingene tager vi allerede hul på i 2022.